Michiel van Vliet (1982) staat bekend als een dirigent met een grote passie voor muziek, die meerdere keren in de prijzen is gevallen voor zijn prachtige interpretaties. Met een duidelijk verhaal en fijne bewegingen weet hij zijn liefde, respect en kennis van de partituur over te dragen op de orkestleden en het publiek. Door zijn efficiënte en pure aanpak creëert hij een sfeer waarin hij solisten en orkesten laat excelleren. 

Voor wij twijfelt aan de kennis van Michiel hoeft simpelweg maar te zoeken op youtube naar zijn improvisatiecursus of dirigentencursus of een workshop in bijvoorbeeld barokmuziek of kunst van hem bij te wonen en dan zal diegene snel overtuigd raken van zijn professionaliteit en muzikaliteit. "Het beste uit orkesten halen" zoals hij dat zelf omschrijft "ongeacht of het orkest uit kinderen, studenten, amateurs of doorgewinterde professionals bestaat". Maar daar houdt de diversiteit van Michiel niet op het is ook ongeacht of ze barok, symfonisch, wereldmuziek of lichte muziek spelen. En daar heeft hij ook nog mooie prijzen voor gewonnen ook, met beide benen op de grond, allemaal puur uit liefde voor muziek.

 

Michiel dirigeert symfonieorkesten in Amsterdam, Utrecht en Gorinchem, hij dirigeert veel projecten in binnen- en buitenland en heeft een voorliefde voor projecten die een educatiedoel hebben of projecten die een maatschappelijk doel dienen. Zo heeft hij meerdere muzikale verhalen geschreven, gearrangeerd en geregisseerd, dirigeert hij ook kinderorkesten, zoekt hij ongebruikelijke samenwerkingen in het kader van diversiteit en inclusiviteit en kan een op te richten projectkoor of orkest in een probleemwijk op zijn inzet rekenen.

Hij is cum laude afgestudeerd voor klassiek slagwerk en directie. Tijdens zijn studie slagwerk heeft hij bij bijna alle top beroepsorkesten van Nederland kunnen remplaceren. Daar heeft hij zich muzikaal kunnen vormen door te werken met dirigenten als Bernard Haitink, sir Simon Rattle, Valery Gergiev en Jaap van Zweden. Minors volgde hij in piano, viool, cello, klarinet, fagot, trombone, klassiek zang, lichte muziek en wereld muziek en heeft hij drie jaar muziekwetenschap in één jaar gevolgd aan de Universiteit van Utrecht voor een stevige basis van kennis.

 

Ook als solist was hij actief en heeft aan theaterproducties, kameropera’s en dansvoorstellingen gewerkt. Daarbij heeft hij met het werk Phappha van I. Xenakis de publieksprijs gewonnen bij het IT’s festival voor zijn ‘zinderende’ optreden.

 

Hij is heel de wereld overgevlogen om dirigeer-masterclasses te volgen. Met name heeft hij succes geboekt bij de Academy of Advanced Conducting (New York) en de European Music Ensemble (Teplice). Daarnaast volgde hij masterclasses bij Jorma Panula, Johannes Schlaefli, Neil Thomson, John Farrer, Tilo Lehman en vele anderen.

 

Maar hij is ook een echte Rotterdammer die hard kan werken en dat heeft voor klinkende resultaten gezorgd: in 2011 heeft hij in Hongerije een internationale dirigentencompetitie gewonnen met in de finale Symfonie nr. 6 Pathétique van P.I. Tchaikovsky. In het voorjaar 2015 heeft hij in Londen hoge ogen gegooid bij een internationale competitie voor dirigenten door de orkestprijs te winnen met in de finale Symfonie Nr. 5 van L. van Beethoven. In 2015 heeft hij zich met. Le Sacre du Printemps van I. Stavinsky weten te plaatsen voor de finale rondes van voor het grootste internationale dirigentenconcours ter wereld: Concours international de jeunes chefs d'orchestre Besancon, waar hij zich in de top 10 heeft gedirigeerd. En als klap op de vuurpijl heeft hij in maart 2020 de internationale dirigentenwedstrijd in Denver gewonnen met o.a. Symfonie nr. 6 Pathétique van P.I. Tchaikovsky en de Schilderijententoonstelling van Moessorgski inst: Ravel.

Voor dit alles heeft hij ook talentbeurzen mogen ontvangen van het Prins Bernhard Cultuurfonds, het Fonds Podiumkunst en het Kersjes Fonds.